Skip to main content
| author

فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل

15 دی, 1402

فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل چیست؟ ریمل که با نام‌های مختلفی مانند سرمه یا ماسکارا (Mascara) هم شناخته می‌شود، یک وسیله آرایشی محبوب در بین خانم‌ها است.

آنها برای تیره و بلندتر کردن مژه ها و حجم‌دهی بیشتر از ریمل استفاده می‌کنند. ریمل زدن باعث می‌شود چشم‌ها زیباتر و جذاب‌تر شوند. ریمل، یک ابزار آرایشی مناسب برای افرادی است که مژه هایی کوتاه یا کم‌پشت دارند. معمولا ریمل به عنوان تکمیل‌کننده آرایش محسوب می‌شود و در مرحله آخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نکات مهمی که درباره ریمل وجود دارد، نوع و کیفیت آن است. بنابراین همواره باید به فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل توجه کرد. 

انواع ریمل

در حال حاضر مدل‌های مختلفی از ریمل در بازار به فروش می‌رسند. این محصولات از نظر نوع، رنگ ماده، برس و کاربرد با هم متفاوت هستند. هر یک از مدل‌های ریمل برای هدف خاصی طراحی شده است و تاثیر متفاوتی روی مژه ها دارد. بهتر است خرید ریمل را با توجه به نوع و رنگ پوست، چشم، مژه ها و کاربرد ریمل انجام دهید. 

1- ریمل حجم‌دهنده یا ریمل حجیم‌ کننده

این نوع ریمل گزینه مناسبی برای خانم‌هایی است که مژه هایی کوتاه و کم‌پشت دارند. استفاده از ریمل‌های حجم‌دهنده باعث می‌شود مژه ها حجیم و پرپشت به نظر برسند. برس و فرچه ریمل حجم‌دهنده با برس ریمل‌های دیگر تفاوت دارد. این فرچه متراکم‌تر و پرتر است. به همین علت موجب می‌شود مژه ها مشکی‌تر و پرتر شوند. 

ریمل حجم‌دهنده

2- ریمل بلند کننده یا ریمل طویل کننده 

همان طور که از نام ریمل مشخص است این محصول به بلندتر شدن مژه ها کمک می‌کند. افرادی که مژه های کوتاهی دارند، می‌توانند از این ریمل استفاده کنند. برای این منظور فقط کافی است 3-2 بار ریمل را به مژه های خود بکشند. با این کار جذابیت مژه های آنها چند برابر می‌شود. 

ریمل بلند کننده یا ریمل طویل کننده 

3- ریمل فر کننده یا ریمل حالت دهنده

معمولا خانم‌ها برای حالت دادن و فرم‌دهی مژه های خود از این ریمل استفاده می‌کنند. ریمل فر کننده برای افرادی که مژه های بدون حالت دارند، مناسب است. اگر شما هم مژه های کمی دارید می‌توانید از این ریمل استفاده کنید. در این صورت، مژه های شما حالت می‌گیرند و کوچکتر به نظر می‌رسند. 

ریمل فر کننده یا ریمل حالت دهنده

4- ریمل اکلیلی

یک محصول خاص است که معمولا در مهمانی‌ها و آرایش‌های فانتزی از آن استفاده می‌کنند. این ریمل به شکل‌های پودری و مایع وجود دارد و ماده آن حاوی اکلیل است. به همین علت با استفاده از آن، مژه های شما درخشان می‌شوند. برای زیبایی بیشتر چشم‌های خود باید طوری از ریمل استفاده کنید که به صورت یکنواخت روی مژه ها را بپوشاند.

5- ریمل ضد آب یا Waterproof Mascara

خانم‌هایی که به دنبال ماندگاری اثر ریمل هستند، این محصول را انتخاب می‌کنند. ریمل‌های ضد آب در ترکیب خود موم و روغن‌های معدنی دارند. به همین علت از ماندگاری فوق العاده بالایی برخوردار هستند. بنابراین در هنگام استفاده از این نوع ریمل اصلا نگران سیاه شدن زیر چشم‌های خود نباشید. این محصول در برابر آب مقاوم است و گریه کردن، چرب کردن یا شستن صورت هم باعث ریزش مواد آن نمی‌شود. 

 Waterproof Mascara

6- ریمل رنگی 

این نوع ریمل جزو ترندهای روز آرایش است. رنگ‌های متنوع این محصول نظر بسیاری از خانم‌های جوان را جلب می‌کند.

ریمل رنگی

۷-ریمل ابرو

یکی دیگر از انواع ریمل، محصولی است که برای ابرو طراحی شده است. ریمل ابرو شباهت زیادی به ریمل مژه دارد و از نظر نوع شانه هم یکی است. تفاوت ریمل مژه و ریمل ابرو به رنگ‌های متنوع ریمل ابرو مربوط می‌شود. این امر نقش مهمی در براقی و پرپشتی ابرو دارد. 

ریمل ابرو

انواع برس ریمل

برس ریمل به عنوان مهم‌ترین قسمت این محصول شناخته می‌شود. چرا که به کمک آن می‌توان زیبایی مژه و چشم‌های خود را چندین برابر کرد. شکل، انحنا و سبک برس ریمل تاثیر شگفت انگیزی در آرایش مژه ها و چشم دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع برس ریمل ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

1- برس ضخیم و پرتراکم

معمولا افرادی که به دنبال مژه های پرپشت هستند، از این مدل برس استفاده می‌کنند. الیاف متراکم این برس می‌توانند به نازک ترین مژه ها حجم دهند.

برس ریمل ضخیم و پرتراکم

2- برس لاغر یا باریک

با استفاده از این نوع برس به راحتی می‌توانید مژه های ریز و ظریف را ریمل بزنید. این محصول گزینه مناسبی برای مژه های ریز و باریک گوشه داخلی چشم است. علاوه براین به شما کمک می‌کند مژه های پلک پایینی را به خوبی ریمل بزنید.

در این صورت زیر چشم شما اصلا کثیف نمی‌شود. اگر مژه هایی تیز و کوتاه دارید پیشنهاد می‌کنیم از برس باریک برای ریمل زدن مژه های خود استفاده کنید. 

برس ریمل لاغر یا باریک

3- برس نوک گرد یا توپی

هدف از طراحی این نوع برس، تمرکز روی بخش‌های خاصی از مژه ها است. می‌توانید برای ریمل زدن مژه های گوشه داخلی چشم، مژه های پلک پایین یا چشم‌های حساس از این محصول استفاده کنید.

برس نوک گرد در مقایسه با سایر انواع برس ریمل کمتر مشاهده می‌شود. عملکرد این برس موجب باز شدن حلقه چشم می‌گردد. 

برس ریمل نوک گرد یا توپی

4- برس ساعت شنی 

معمولا افرادی که عاشق ریمل‌های تیره و قوی هستند، به سراغ این نوع برس می‌روند. قوس‌های این برس موجب می‌شوند مژه های گوشه خارجی چشم بلندتر شوند. در نتیجه چشمان شما بازتر و زیباتر به نظر می‌رسند. 

برس ریمل ساعت شنی

5- برس نوک تیز

این برس دارای دو بخش نوک تیز و پهن است. قسمت نوک تیز برای ریمل زدن مژه های گوشه داخلی چشم و نیز مژه های پلک پایین به کار می‌رود. قسمت پهن هم برای پوشش دادن به مژه های بیرونی کاربرد دارد. 

6- برس مارپیچ 

برس مارپیچ گزینه خوبی برای افرادی است که مژه هایی تیز و کوتاه دارند. آنها می‌توانند برای فرم‌دهی مژه های خود چند بار این برس را روی مژه ها بکشند. استفاده از این برس باعث چسبندگی مژه ها نمی‌شود.

برس ریمل مارپیچ

7- برس منحنی شکل

نوع دیگری از برس‌های ریمل به شکل منحنی هستند. این برس‌ها تاثیر بسزایی در حجم‌دهی مژه ها دارند. خانم‌هایی که مژه های بلندی دارند می‌توانند برای زیبایی و حجم‌دهی بیشتر از این برس استفاده کنند. 

برس ریمل منحنی شکل

8- برس S شکل

برس‌های اس شکل می‌توانند مژه ها را بلندتر و حجیم‌تر کنند. از نوک تیز این برس برای ریمل زدن مژه های ریز گوشه داخلی چشم استفاده می‌شود. فاصله موجود در لبه های برس s شکل شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانید کوتاه‌ترین مژه ها را هم بلند و حجیم کنید. 

برس ریمل s شکل

تاریخچه ریمل 

مردم در 4000 سال قبل از میلاد هم از ریمل استفاده می‌کردند. مصریان باستان، مژه و پلک خود را به وسیله سرمه سیاه می‌کردند. آنها این ماده را از مالاکیت، سولفیت سرب و زغال چوب می‌ساختند. علاوه بر مصریان، یونانی‌ها و بابلی‌ها هم این کار را انجام می‌دادند. 

بعد از اینکه رم سقوط کرد، مردم اروپا کمتر از محصولات آرایشی استفاده می‌کردند. با این حال، محصولات آرایشی جایگاه خوبی در بین اعراب داشت. پس از رنسانس، مردم اروپا شروع به استفاده از مواد آرایشی کردند.

ریمل‌هایی که در ابتدا مورد استفاده قرار می‌گرفت، به صورت فشرده بودند. این ریمل‌ها دارای 50% رنگدانه سیاه و 50% صابون بودند. در مرحله بعد، از مخلوط رنگدانه الک شده و تراشه صابون استفاده می‌کردند. آنها این مخلوط را چندین بار آسیاب کرده و سپس به صورت فشرده داخل قالب‌هایی می‌گذاشتند.

فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل چیست؟

ریمل با استفاده از مواد و ترکیبات مختلفی مانند انواع روغن، موم و رنگدانه ساخته می‌شود. 

1- روغن‌ها 

در ساختار و فرمولاسیون ریمل از روغن‌های مختلفی مانند روغن کنجد، روغن کرچک، روغن لانولین و روغن‌های سورنتین و اوکالیپتوس استفاده می‌شود. در بین آنها، روغن کنجد نسبت به سایر روغن‌ها کاربرد بیشتری دارد. استفاده از این روغن‌ها موجب نرم شدن ریمل و خاصیت روان کنندگی آن می‌شود. 

روغن ها | فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل

2- موم

موم نقش مهمی در فرمولاسیون ریمل ایفا می‌کند. از جمله موم‌هایی که در ساختار ریمل مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موم زنبورعسل، موم پارافین و موم کارناوب اشاره کرد. وجود موم در ریمل باعث خاصیت مرطوب کنندگی می‌شود. 

موم | فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل

3- رنگدانه

سیاهی مایع ریمل به علت وجود رنگدانه ها است. برای رنگ دادن به مایع ریمل از مواد مختلفی مانند اکسید آهن و دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌شود. 

از دیگر موادی که در فرمولاسیون ریمل وجود دارند، می‌توان پودر پروتئینی، آب، عطر و نگهدارنده ها را نام برد. 

پودر پروتئینی، ضخامت و حجم مژه ها را افزایش می‌دهد. آب هم به عنوان حلال و رقیق کننده عمل می‌کند. در کنار این مواد، از عطرهای طبیعی و مصنوعی هم استفاده می‌شود. ضمن اینکه برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها، مواد نگهدارنده ای مانند پروپیلن گلیکول و فنوکسی اتانول را به فرمولاسیون ریمل اضافه می‌کنند. این مواد تاثیر بسزایی در پایداری شیمیایی محصول دارند.

رنگدانه | فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل

مواد اولیه ساخت ریمل و نقش آنها 

- پروپان دی ول  یا پروپاندیول 
- حلال‌های فرار
- استئاریک
- پتاسیم استیل فسفات
- سیکلوپنتاسیلوکسان
- سدیم دهیدرو استیک اسید
- کارنوبا
- صمغ زانتان
- کوپلیمر آکریلات آمونیوم
- گلیسریل استئارات
- موم مصنوعی
- بوتیلن گلیکول
- کربن سیاه
- هیدروکسی اتیل سلولز
- ایزودودکان
- سدیم پلی متاکریلات
- تری سدیم
- تثبیت کننده امولسیون
- هگزان دی اول
- لسیتین
- کاپریل گلیکول و...

فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل

سخن پایانی درباره فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل

فرمولاسیون و مواد اولیه ساخت ریمل تاثیر بسزایی در عملکرد این وسیله آرایشی دارند. این مواد باعث نرمی، انعطاف‌پذیری، روان‌کنندگی و درخشندگی مژه ها می‌شوند. انواع روغن‌های موجود در ساختار ریمل خاصیت نرم‌کنندگی، روان‌کنندگی، درخشندگی و انعطاف پذیری به محصول می‌بخشند و نقش محافظتی نیز دارند.

صمغ‌هایی که در فرمولاسیون ریمل وجود دارند یک لایه پوششی ایجاد می‌کنند و باعث چسبندگی و ماندگاری بیشتر مواد ریمل می‌شوند. ضمن اینکه پایداری فرمولاسیون را افزایش می‌دهند. باید توجه داشت مواد و ترکیباتی که هر تولید کننده در محصولات خود به کار می‌برد، با سایرین متفاوت است.