Skip to main content
| author

برای ترک شیشه چه بخوریم؟

05 دی, 1402

برای ترک شیشه چه بخوریم؟عادت‌های غذایی سالم نقش مهمی در سلامتی افراد دارند. این مسئله در مورد کسانی که در دوره ترک اعتیاد قرار دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حتی اگر فرد برای مدت کوتاهی اعتیاد داشته باشد، باز هم در اثر مصرف مواد، دچار آسیب‌های جسمی و روحی مختلفی می‌شود. چرا که در هنگام ترک مواد مخدر، انرژی زیادی صرف خارج شدن این مواد از بدن وی می‌شود. از طرفی بدن در این دوران تلاش می‌کند تا از خود در برابر آسیب‌های ناشی از مواد مخدر، محافظت نماید.

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند آسیب‌های اعتیاد به بدن را ترمیم کند. کسانی که اعتیاد به شیشه دارند و به مدت طولانی از این ماده مخدر استفاده می‌کنند، دچار صدمات جسمی و روحی زیادی می‌شوند. بدن آنها در این مدت نمی‌تواند مواد مغذی، ویتامین و پروتئین موردنیاز خود را به دست آورد. چرا که بدن آنها در برابر جذب این مواد مقاومت می‌کند. به این ترتیب آسیب‌های بدنی زیادی به آنها وارد می‌شود.

در ادامه این مطلب به سوال برای ترک شیشه چه بخوریم؟ پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید‌. برای ترک اعتیاد شیشه می‌توانید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید. در این صورت فرایند ترک تحت نظر پزشک و مشاور صورت می‌گیرد. برای مشاهده لیست بهترین کمپ های ترک اعتیاد در تهران اینجا کلیک کنید. همچنین مشاوره و همراهی یک روانشناس در نیاوران نیز کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

برای ترک شیشه چه بخوریم؟

دلیل اهمیت رژیم غذایی در هنگام ترک شیشه

اهمیت تغذیه بعد از تر‌ک اعتیاد و قطع مصرف مواد مخدر از چند جهت برای فرد بسیار مهم است. این موضوع باعث بهتر شدن روند بهبود فرد، کمتر شدن خماری و عوارض قطع مصرف می‌شود. اعتیاد به شیشه و هر ماده مخدر دیگری موجب ایجاد تغییر در عادات و ذائقه های غذایی می‌گردد.

بسیاری از افراد معتاد به دلیل نداشتن تغذیه درست، دچار فقر غذایی هستند. تغذیه مناسب در زمان ترک اعتیاد به این افراد کمک می‌‌کند که بتوانند کم کم قسمت هایی که در بدن آنها که آسیب‌دیده را ترمیم کنند.

همچنین به سیستم ایمنی خود و سایر قسمت‌های بدن که در زمان مصرف مواد مخدر آسیب‌دیده، کمک نمایند که در زمان کمتری خود را ترمیم کند. با این حال، اگر در انتخاب مواد غذایی خود دقت نکنید، ممکن است در روند بهبودی چالش‌های تغذیه ای نیز به وجود آید. کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به عدم تعادل در هورمون‌ها، التهاب مزمن، درد، اضطراب یا تحریک افسردگی شود که همگی ممکن است در عود دوباره تاثیرگذار باشند.

افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین و مواد مغذی می‌توانند روند سم‌زدایی را بهبود بخشند.

چگونه مصرف شیشه باعث از بین رفتن مواد مغذی بدن می‌ شود؟

به طور کلی همه مواد مخدر اثرات منفی روی سلامتی فرد دارند. بسیاری از این مواد با تاثیر بر بدن فرد، مانع از جذب تمام مواد مغذی می‌شوند. بیشتر مواد مخدر تاثیرات مشابهی بر توانایی فرد در دریافت تمام مواد مغذی لازم برای سلامتی در دوران نقاهت دارند. مصرف شیشه با ایجاد علائم زیر باعث از بین رفتن مواد مغذی بدن می‌گردد.

1.    از دست دادن اشتها: بسیاری از مواد مخدر اشتها را سرکوب می‌کنند و باعث می‌‌شوند فرد مصرف تمام وعده ‌های غذایی را فراموش کند.
2.    تغذیه ضعیف و نامناسب: افرادی که مواد مخدر مصرف می‌‌کنند در تصمیم‌‌گیری ضعیف‌‌تر از سایر افراد هستند. مواد غذایی که این افراد به طور مداوم مصرف می‌‌کنند، فست فودها و شیرینی‌‌جات می‌باشند. 
3.    آسیب به اعضای بدن: بیشتر مواد مخدر باعث آسیب مستقیم به اندام‌های مسئول تجزیه و فرآوری مواد مغذی می‌‌شوند.
4.    کاهش قند خون: این مورد می‌تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد.
5.    اختلالات دستگاه گوارش: الکل و سایر داروها باعث مشکلات مزمن دستگاه گوارش (GI) می‌‌شوند و از جذب موثر مواد مغذی در غذا جلوگیری می‌‌کنند.

کاهش اشتها

برای ترک ماده مخدر شیشه چه بخوریم؟

بدن افراد معتاد به شیشه بسیار ضعیف می‌شود و مواد معدنی و ویتامین خود را از دست می‌دهد. بنابراین در دوران ترک، باید این کمبودها جبران شوند. استفاده از مواد غذایی مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی سالم باعث می‌شود این افراد قوای جسمی و انرژی از دست رفته خود را به دست آورند. 

به همین علت باید انواع خوراکی‌ها و مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه A، B و C مانند پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی، زردآلو، کیوی، شلغم، اسفناج، سیب‌زمینی، کلم‌ها، هویج، بادام زمینی و قارچ باید در رژیم غذایی بیمار قرار گیرد. 

برای ترک شیشه چه بخوریم؟

خوراکی‌هایی که در زمان ترک اعتیاد به شیشه مصرف می‌شوند، متفاوت هستند. نوع این خوراکی‌ها به مدت زمان مصرف و قطع مصرف بستگی دارد. در این زمان، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بسیار مهم است. چرا که این مواد شرایطی را در بدن فرد ایجاد می‌کنند تا بتواند سایر مواد غذایی مانند ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را بهتر جذب کند. 

پس با مصرف بی‌دلیل ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی وقت خود را تلف نکنید. بهترین راه حل برای فهمیدن این که چه خوراکی‌هایی برای فرد مناسب هستند و همچنین چه داروهایی به بهبود زودتر او کمک می کنند، مراجعه به یک متخصص ترک اعتیاد و پزشک تغذیه است. زیرا هر شخصی بسته به شرایط شخصی خود نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند با مصرف وعده های غذایی سنگین و تعداد کم انتخاب درستی انجام داده اند، در صورتی که این تصور اشتباه است. از آنجایی که معده این افراد در طول زمان آسیب‌های بسیاری دیده و ضعیف شده باید از وعده های غذایی سبک با تعداد بالا استفاده نمایند.

مواد غذایی و نوشیدنی‌های مهمی که برای ترک شیشه مصرف می‌شوند عبارتند از:

1.    آب

این نوشیدنی با این که ماده غذایی نیست؛ اما بدن فرد بیمار را هیدراته نگه می‌دارد و سموم مضر را از بدن فرد مصرف کننده شیشه دفع می‌نماید. همچنین به بدن کمک می‌کند مواد مغذی ضروری را جذب نماید.

2.    میوه ها و سبزیجات

وقتی صحبت از تغذیه مناسب است، سبزیجات حرف اول را می‌زنند. برای ترک شیشه استفاده از  گزینه هایی مانند زغال اخته، کلم پیچ، آووکادو، کلم، توت آکای، نارگیل، کلم بروکلی و اسفناج توصیه می‌شود.

مصرف میوه و سبزیجات برای ترک اعتیاد به شیشه

3.    گوشت‌های بدون چربی

برای ترک شیشه، استفاده از گوشت هایی مانند مرغ کبابی، غذاهای دریایی و بوقلمون که چربی کم اما پروتئین زیادی دارند توصیه می‌گردد.

4.    میان وعده های حاوی پروتئین بالا

تخم مرغ، پنیر و ماست سفت از غذاهای سرشار از پروتئین هستند که در کاهش عوارض مصرف شیشه موثر میباشند.

5.    روغن‌ها و چربی‌های خوب

روغن‌ها و چربی‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند، اما باید به صورت غیر اشباع باشند. گزینه های سالم مانند روغن زیتون، آجیل، دانه ها، ماهی و برخی از محصولات لبنی نیز برای ترک شیشه توصیه می‌شوند.

روغن ها و چربی های خوب

6.    سوپرغذاها

غذاهایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند. وقتی به طور منظم در رژیم غذایی قرار می‌گیرند، بسیار مفید خواهند بود. از نمونه های عالی آن می‌توان به سیب زمینی شیرین، دارچین، بادام، علف گندم، گوجه، توت، شیر خام و دانه های کتان اشاره کرد.

نوشیدنی مفید برای ترک شیشه

بسیاری از افرادی که درگیر مواد مخدر شیشه هستند به دنبال یک داروی تضمینی برای ترک می‌گردند. این افراد باید بدانند که با استفاده از یک برنامه غذایی سالم، مشاوره اعتیاد و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مفید می‌توانند سلامتی خود را به دست آورند. 

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای این افراد، آب است. مصرف آب باعث خروج سموم بدن می‌شود و به عملکرد صحیح اندام‌های بدن کمک می‌کند. با توجه به مزایای نوشیدن آب، اگر از آن در کنار یک برنامه غذایی سالم استفاده شود می‌تواند به ترک شیشه کمک کند. 

یکی از بهترین روش‌های مصرف آب، استفاده از آن همراه با مقداری لیمو است. در این صورت، اثر آن چند برابر می‌شود. افرادی که لیمو دوست ندارند، می‌توانند تکه های نعنا را جایگزین کنند. برای اینکه میزان آب مصرفی بدن افزایش پیدا کند، می‌توان از یک فنجان چای بابونه استفاده کرد.  

علاوه بر آب، نوشیدنی‌های مفید دیگر برای ترک شیشه عبارتند از:

1- شیر

یکی از مسائلی که افراد در دوره ترک شیشه با آن مواجه می‌شوند، مشکل خواب در دوره سم‌زدایی و ترک شیشه است. داشتن خواب راحت کمک بزرگی به بهبود جسم و روان می‌کند. با مصرف شیر می‌توان به این هدف دست یافت.

برای این منظور فقط کافی است در میان‌وعده افراد از محصولات لبنی استفاده کرد. به این ترتیب فرد خواب راحتی را تجربه می‌کند. یکی از موادی که در فراورده های لبنی وجود دارد، تریپتوفان است. این ماده باعث تولید ماده شیمیایی ملاتونین و کلسیم می‌شود. در اثر تولید این مواد در بدن، فرد می‌تواند خواب بهتری داشته باشد.

مصرف لبنیات تاثیر بسزایی در آرامش اعصاب و عضلات دارد. مصرف یک لیوان شیر یا یک وعده ماست یک ساعت قبل از خواب شرایط مناسب برای خواب را آماده می‌کند. برای افزایش اثرگذاری تریپتوفان می‌توان کربوهیدرات‌هایی مانند جودوسر، کراکر یا کیک برنج را به آن اضافه کرد. 

شیر و تاثیر آن در ترک اعتیاد به شیشه

2- آب پنیر

افرادی که به تازگی دوره سم‌زدایی را آغاز کرده اند، با مصرف غذا تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند. آسیب‌دیدگی سیستم عصبی مرکزی باعث این مشکل می‌شود. برای رفع آن می‌توان از آب پنیر استفاده کرد. به این ترتیب، فرد می‌تواند شروع به غذا خوردن کند و آرامش سیستم عصبی مرکزی خود را به دست آورد.

اسید آمینه های موجود در آب پنیر می‌توانند مواد شیمیایی مفیدی را برای ترمیم و تغذیه سیستم عصبی فرد تولید کنند. برخی از این اسید آمینه ها شامل ال - تریپتوفان و ال – گلوتامین می‌شوند. 

مواد غذایی مفید برای ترک شیشه

داشتن یک رژیم غذایی متعادل همیشه کار آسانی نیست. خوراکی‌‌های مفیدی برای ترک شیشه وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

مرغ و ماهی

این مواد غذایی با داشتن اسید آمینه تیروزین تاثیر مهمی در ایجاد دوپامین و نوراپی‌نفرین دارند. اعتیاد به مواد مخدر مانع از پردازش تیروزین می‌شود. بنابراین برای تقویت سلامتی می‌توان از این دو ماده غذایی استفاده کرد. 

ماست 

برای افزایش جذب مغذی در افرادی که اعتیاد دارند، باید سیستم گوارشی آنها ترمیم شود. ماست پروبیوتیک در این زمینه می‌تواند به فرد کمک کند. با این کار، روده افراد بیمار قادر خواهد بود تا میکروبیوم سالمی را ایجاد کند. 

توفو (پنیر سویا)

توفو ماده غذایی خوبی برای دریافت پروتئین کم کالری و کم چربی است که می‌‌تواند به آسیب ‌های کبدی ناشی از مواد مخدر کمک کند. چربی کم توفو روند هضم را در کبد آسان‌‌تر می‌کند و باعث بهبودی می‌شود.

توفو و ترک اعتیاد شیشه

غلات کامل

این ماده غذایی کربوهیدرات‌‌های پیچیده‌ ای را در اختیار بدن قرار می‌‌دهد که باعث می‌شود فرد برای مدت طولانی‌‌تری احساس سیری نماید. نان و ماکارونی سبوس‌دار گزینه ‌های مناسبی به عنوان غلات کامل هستند. 

قرص مخمر جو 

استفاده از ‌این قرص علاوه بر تامین ویتامین‌های گروه B در بدن می‌تواند به افزایش اشتهای شخص در اوایل قطع مصرف کمک به سزایی کند.

قرص مخمر جو کمک کننده به ترک اعتیاد شیشه

میوه‌ های مفید برای ترک شیشه

برخی از میوه ها هم برای افرادی که در دوره ترک شیشه قرار دارند، مفید هستند. یکی از این میوه ها بلوبری است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. علاوه براین می‌توانند رادیکال‌های آزاد و سایر سموم ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و الکل را کاهش دهند. به همین علت، بلوبری گزینه مناسبی برای تغذیه معتادان در حال ترک است.

سبزیجات مختلف می‌توانند ویتامین، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی اصلی و موردنیاز بدن را تامین کنند. در این بین، کلم‌پیچ، سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب‌زمینی برای افرادی که دوره نقاهت بعد از ترک را سپری می‌کنند، بسیار سودمند هستند. 

موز هم جزو میوه هایی است که برای ترک اعتیاد مفید می‌باشد. معمولا سطح پتاسیم و منیزیم در بدن افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، پایین است. این امر باعث می‌شود آنها دچار ضعف، گیجی، خستگی و گرفتگی عضلات شوند.

موز حاوی مقادیر زیادی از این دو عنصر است. البته میوه های دیگر مانند پرتقال، کیوی، پاپایا، طالبی و هلو هم حاوی ویتامین های مختلف هستند. این ویتامین‌ها می‌توانند شرایط لازم را برای جذب پتاسیم و کلسیم فراهم نمایند. 

میوه و سبزیجات مفید برای ترک شیشه

ویتامین های مصرفی در ترک شیشه

اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل ممکن است با ایجاد کمبود قابل توجه مواد مغذی که باعث تشدید علائم ترک یا ایجاد موانع بهبودی می‌شود، سلامتی فرد را به خطر بیندازد. اعتیاد به الکل و شیشه ،مواد مغذی بدن به ویژه تیامین را کاهش می‌دهد.

تیامین مولکولی است که برای اجزای تشکیل دهنده DNA و مواد شیمیایی مغز مهم می‌باشد و کمبود آن با آسیب مغزی ناشی از الکل در ارتباط است. با پر کردن تیامین می‌توان از تخریب بیشتر جلوگیری کرد و ویتامین هایی مانند B1 به دوباره پر کردن این ماده مغذی حیاتی کمک می‌کنند.

ویتامین B1 یکی از مهم‌ترین مواد برای هوشیاری است. گر چه B1 یکی از ویتامین‌های حیاتی به شمار می‌رود، موارد دیگری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. غذاهای پروتیئن دار می‌توانند اجزای مهم مغز را دوباره بازسازی نمایند.

از دیگر ویتامین‌های مهم برای مغز می‌توان اسید فولیک، گلوتامین، B12، ویتامین C و A را نام‌ برد. استفاده از ویتامینC  در دوزهای بالا باعث تغییر گیرنده های مخدر در مغز فرد می‌شود. این موضوع میل به مصرف مواد مخدر و به طور کلی هر چیز اعتیادآوری را در فرد کاهش می‌دهد.

نکات تغذیه ای برای ترک شیشه

اگر در دوران ترک اعتیاد نیازهای تغذیه ای خود را برآورده کنید، می‌توانید دوره نقاهت سبک‌تری را پشت سر بگذارید. از جمله این نیازها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1.    برای ترک شیشه، وعده های غذایی و میان وعده های منظم بخورید تا وسوسه پرخوری را کنار بگذارید.
2.    مصرف قندهای ساده و غذاهای پرچرب را کاهش دهید.
3.    برای کمک به مدیریت مسائل متابولیکی و کمبود مواد مغذی از سبزیجات و میوه های غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی استفاده نمایید. 
4.    رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات کم، اسیدهای آمینه فرد را افزایش می‌دهند، به ترمیم اندام کمک کرده و مواد مغذی حیاتی را برای مدیریت علائم ناخوشایند ترک فراهم می‌کنند.
5.    مواد مغذی مانند روی، کلسیم، منیزیم، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه ولع مصرف را کاهش داده و باعث بهبود نوسانات خلقی می‌شوند.
6.    میان وعده های سالم را با مقدار زیادی پروتئین مفید نگه دارید تا با اشتیاق مصرف کرده و قند خون را تثبیت کند.

برای ترک اعتیاد شیشه چه مواد غذایی را مصرف نکنیم؟

افرادی که در دوره ترک شیشه قرار دارند، نباید غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه های رژیمی، انرژی‌زا و گازدار مصرف کنند. علاوه براین غذاهای سرخ شده، فست فودها، آبنبات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم برای این افراد ممنوع می‌باشند. بنابراین کسانی که دوره ترک را می‌گذرانند باید از مصرف چای، کاکائو و قهوه خودداری کنند. 

برای ترک اعتیاد به شیشه چه غذاهایی مصرف نکنیم؟

سخن آخر درباره اینکه برای ترک شیشه چه بخوریم؟

اعتیاد به شیشه در اغلب موارد ریشه در مشکلات روانی و عاطفی دارد. فرد احساس می‌کند نمی‌تواند بر مشکلات خود غلبه کرده و آنها را حل نماید. لذا برای رهایی از استرس و اضطراب درونی به مصرف شیشه روی می آورد.

درمان اعتیاد شیشه در منزل به دلیل وابستگی روانی مصرف شیشه تا حدودی دشوار و پیچیده است. اما اگر به صورت اصولی و با نظر و مشورت پزشک و روانشناس صورت پذیرد، می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

برای درمان اعتیاد صبور باشید. به منظور ترک اعتیاد سریع و کم کردن عوارض خود را در دام روش‌های اشتباه، افراد سودجو و اعتیاد به سایر مواد مخدر نیندازید.