Skip to main content
| author

برای ترک الکل کجا بریم؟

27 دی, 1402

برای ترک الکل کجا بریم؟ اگر از مصرف الکل خسته شده‌اید و تصمیم قطعی بر ترک آن دارید، می‌توانید از متخصصین کمپ ترک اعتیاد الکل کمک بگیرید.

الکل یک نوشیدنی لذت‌بخش است که بسیاری از افراد در مهمانی‌ها و دورهمی های خود مصرف می‌کنند؛ در حالی که نمی‌دانند این ماده اعتیاد آور است. الکل باعث وابستگی جسمی و روحی در فرد می‌شود و به کبد، قلب، سیستم عصبی، سیستم ایمنی و... آسیب وارد می‌کند. 

 

بهترین محل برای ترک آن، کمپ تخصصی ترک الکل است. این کمپ خدمات متنوعی مانند مشاوره و روانشناختی، خدمات پزشکی، آموزشی و... را ارائه می‌دهد. خدمات روانشناختی کمپ ترک الکل باعث می‌شوند شما بتوانید عوامل عاطفی و روانی خود را درک کنید. سپس راهکار مناسب را برای مقابله با این چالش‌ها پیدا کنید. همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانید با یک روش اصولی و علمی مسیر درمان را طی کنید. 

برای ترک الکل کجا بریم؟

کمپ ترک الکل کجاست؟

کمپ ترک الکل با ارائه خدمات تخصصی، زمینه لازم برای ترک الکل را فراهم می‌کند. تیم درمانی کمپ از پزشک، روانپزشک، روانشناس و پرستار تشکیل شده است. این تیم بعد از معاینه بیمار و با توجه به مقدار و مدت زمان مصرف الکل، یک برنامه درمانی منحصربه فرد را طراحی می‌کند.

فرایند ترک الکل در کمپ تخصصی با مرحله سم زدایی آغاز می‌شود. سپس این روند با اجرای درمان‌های پزشکی، تجویز دارو (با توجه به نیاز بیمار)، ارائه خدمات مشاوره و برنامه های گروهی ترک ادامه پیدا می‌کند. در طول دوره درمان، بیمار تحت نظر پزشک قرار دارد و شرایط او از نظر جسمی و روانی تحت کنترل است.

با توجه به حساس و پیچیده بودن روند ترک الکل، باید این مراحل در مراکز و کمپ‌های تخصصی ترک الکل و با نظارت پزشک انجام شوند. در غیر این صورت، ممکن است فرد دچار عواقب ناگواری حتی مرگ شود.

متخصصان کمپ ترک الکل با طراحی برنامه های درمانی علمی به بیماران کمک می‌کنند قدرت و اراده درونی خود را بهبود بخشند. این مرکز به بیماران توصیه می‌کند به تنهایی قدم در مسیر ترک الکل نگذارند. چرا که دوره سم‌زدایی و ترک روانی الکل، دوره حساسی است و فرد برای موفقیت در این دوره نیاز به درمان تخصصی دارد. 

در واقع، افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند با مشکلاتی مانند شخصیت ضد اجتماعی، افسردگی، اختلالات روانی و دو قطبی مواجه می‌شوند. برای رفع این مشکلات نیاز به کمک افراد متخصص دارند. متخصصین کمپ ترک الکل می‌توانند با یک برنامه ریزی اصولی و حمایتی به بیماران کمک کنند. 

کمپ ترک الکل کجاست؟

ویژگی ها و مزایای کمپ ترک الکل 

- استفاده از روش های اصولی و علمی برای ترک 

- بهره مندی از خدمات پزشکی، مشاوره و روانشناسی

- افزایش اعتماد به نفس، اراده و انگیزه برای ترک الکل

- کاهش استرس، اضطراب و اختلالات روانی 

- آموزش مهارت های جدید

- بهبود روابط اجتماعی 

- ارتقا سطح سلامت خانواده و جامعه

کمپ اجباری ترک الکل 

کمپ اجباری ترک الکل فضای مناسبی برای گذراندن دوره ترک الکل است. کسانی که به این کمپ مراجعه می‌کنند می‌توانند روند درمان خود را بدون هیچ گونه استرس و نگرانی و مشکلات روانی سپری کنند. در این مدت، وضعیت سلامت جسم و روان آنها توسط یک تیم درمانی قوی مدیریت می‌شود. در صورت بروز هر نوع اختلالی، تیم درمان وارد عمل شده و بیمار را معالجه می‌کنند. بنابراین، بیمار در مسیر درمان دچار سختی نمی‌شود. 

کمپ اجباری ترک الکل 

ترک الکل چند روز طول می کشد؟

این سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. باید توجه داشت که 10-7 روز طول می کشد تا فرایند سم زدایی انجام شود. البته مدت زمان این دوره برای همه افراد یکسان نیست. طول دوره سم زدایی از چند روز تا چند ماه متغیر است. 

در پاسخ سوال « ترک الکل چند روز طول می کشد؟» باید گفت این مدت زمان برای همه افراد یکسان نیست و به خود فرد بستگی دارد. اراده شخص در این مورد بسیار مهم است. چرا که برخی افراد با وجودی که می‌خواهند الکل را ترک کنند؛ اما قدرت کافی برای توقف نوشیدن آن ندارند. بنابراین لازم است به یک مرکز یا کمپ ترک اعتیاد الکل مراجعه کنند. در این مراکز، با توجه به وضعیت جسمی و روحی هر فرد، روش خاصی برای درمان تعیین می‌شود. 

باید توجه داشت که ترک الکل برخلاف تصور برخی افراد فقط شامل دوره سم زدایی نیست؛ بلکه کلیه مراحل از آگاهی و تصمیم تا مراقبت‌های پس از سم زدایی در این بازه قرار می‌گیرند. طول دوره ترک با توجه به شرایط فرد، نتایج آزمایشات و ویزیت تیم درمان مشخص می‌شود. سن شخص، مقدار و مدت زمان مصرف الکل در روز هم از جمله عواملی هستند که روی مدت زمان ترک الکل تاثیر می‌گذارند. 

دکتر ترک الکل در تهران

بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال داروی ترک الکل هستند. دکتر ترک الکل در تهران ، این دارو را برای بهبود علائم ترک الکل تجویز می‌کند. با استفاده از داروی ترک الکل می‌توان عوارض ترک را کاهش داد. 

دوره سم زدایی الکل به صورت تدریجی در کمپ انجام می‌شود. در این مدت، الکل به آهستگی از بدن فرد خارج می‌گردد. تاثیر الکل روی مغز موجب می‌شود بدن او به کاهش الکل واکنش نشان دهد. به این ترتیب، علائم ترک اعتیاد الکل در فرد ظاهر می‌شوند.

پزشکان کمپ ترک اعتیاد الکل برای کاهش این عوارض از داروی ترک الکل استفاده می‌کنند. در واقع هدف از تجویز این داروها، درمان یا کاهش شدت علائم ترک الکل در دوره سم زدایی است. داروی ترک الکل شامل داروهای پزشکی، روانپزشکی و گیاهی می‌شوند. توجه داشته باشید که دارودرمانی به تنهایی برای ترک الکل موثر نیست و باید در کنار روان درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. 

دکتر ترک الکل در تهران | برای ترک الکل کجا بریم؟

داروی ترک الکل

دکتر ترک الکل، این دارو را برای بهبود علائم ترک تجویز می‌کند. برخی از  داروهای رایج برای ترک الکل شامل داروهای آکامپروسات، دی سولفیرام، نالتروکسان و... می‌شوند. اکنون شما را با این سه داروی ترک الکل آشنا می‌کنیم.

1- داروی آکامپروسات برای ترک الکل 

دکتر ترک الکل در تهران ممکن است برای کاهش علائم ترک الکل از داروی آکامپروسات (Acamprosate) استفاده کند. نام تجاری این دارو  campral است و معمولا برای افرادی تجویز می‌شود که اعتیاد آنها در حد متوسط تا بسیار شدید باشد. 

ترک الکل باعث اختلالاتی در سیگنال‌های شیمیایی مغز فرد می‌شود. برای جلوگیری از این اختلالات و تثبیت سیگنال‌ها از آکامپروسات استفاده می‌کنند. 

داروی آکامپروسات، میزان هوس و ولع فرد را برای نوشیدن الکل کاهش می‌دهد. همچنین به بهبود علائم ترک الکل کمک می‌کند. از عوارض مصرف این دارو می‌توان به اختلال در خواب، اسهال، اضطراب و افسردگی اشاره کرد. 

داروی آکامپروسات برای ترک الکل

2- داروی ترک الکل دی سولفیرام

یکی دیگر از داروهایی که ممکن است دکتر ترک الکل در تهران برای بیمار تجویز کند، دی سولفیرام نام دارد. این دارو به شکل‌های قرص، آمپول و ایمپلنت وجود دارد و می‌تواند گیرنده های الکل را مسدود می‌کند.

در هنگام استفاده از این دارو هرگز نباید الکل مصرف کرد. در غیر این صورت فرد دچار مسمومیت می‌شود. استفاده همزمان از دی سولفیرام و الکل عوارض بدی به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان گرگرفتگی، تهوع، تپش قلب، سختی تنفس و تعریق را نام برد. 

مصرف این دارو در کنار استفاده از خدمات مشاوره و پشتیبانی می‌تواند روند ترک الکل را بهبود بخشد. داروی دی سولفیرام مانع از پردازش الکل در بدن می‌شود. این دارو را فقط زمانی تجویز می‌کنند که بیمار حداقل 12 ساعت اتانول مصرف نکرده باشد. 

نکته مهم این است که مصرف همزمان این دارو و الکل می‌تواند کشنده باشد. 

از عوارض مصرف داروی ترک الکل دی سولفیرام می‌توان به سردرد، بی حسی، بثورات پوستی، اختلالات جنسی و خواب اشاره کرد. 

داروی ترک الکل دی سولفیرام

3- داروی ترک الکل نالتروکسان

این دارو به سه شکل قرص، آمپول و ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نالتروکسان از طریق مسدود کردن گیرنده های مواد افیونی باعث کاهش میل به الکل می‌شود. این دارو را در موارد اعتیاد متوسط تا شدید تجویز می‌کنند.

به طور کلی داروی ترک الکل یا سایر مواد مخدر فقط باید با تجویز و نظارت پزشک مصرف شود. مصرف نالتروکسان هم ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. بر این اساس، مصرف خوراکی یا تزریقی آن می‌تواند با عوارضی مانند تهوع، سردرد، بیقراری، بی اشتهایی، افسردگی و اختلالات کبدی همراه باشد. احتمال بروز واکنش‌های پوستی در مورد تزریق این دارو نیز وجود دارد. 

یکی از روش‌های نوین ترک اعتیاد، کاشت ایمپلنت نالتروکسان است. با استفاده از این روش، نیازی به مصرف روزانه دارو نیست. در این حالت، آثار دارو برای مدت 6-3 ماه در بدن فرد باقی می‌ماند. مصرف نالتروکسان باعث بی میلی یا کاهش میل به مصرف الکل در فرد می‌شود. 

نکته اینجاست که داروی نالتروکسان درمانی برای اعتیاد به الکل یا هر ماده مخدر دیگری نیست. 

داروی ترک الکل نالتروکسان

بهترین روانپزشک ترک الکل 

بهترین روانپزشک ترک الکل به کمک برخی داروها، علائم روانی ترک الکل را بهبود می‌دهد. او برای بهبود اضطراب و تشنج ناشی از ترک الکل، داروهایی مانند دیازپام تجویز می‌کند. از داروی کاربامازپین برای جلوگیری از تشنج بهره می‌برد.

همچنین به کمک آنتی اکسیدان‌ها مانع از اضطراب بیمار می‌شود. متوکلوپرامید هم داروی دیگری است که از بروز حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. بهترین روانپزشک ترک الکل برای تقویت اشتهای بیمار از داروهایی مانند مجسترول استفاده می‌کند. 

داروهای نوتروپیک مانند تیروزین و نوآپتیل هم جزو داروهایی هستند که در دوره ترک الکل یا هر ماده مخدر دیگری بنا به صلاحدید روانپزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

استفاده از طب سنتی برای ترک الکل 

برخی داروهای گیاهی تاثیر مثبتی در بهبود علائم ترک الکل دارند. اما این داروها به تنهایی برای ترک اعتیاد الکل موثر نیستند. 

- گیاه خارشتر : داروی ضد افسردگی، کاهش اضطراب و رفع علائم ترک الکل
- گیاه جینکو بیلوبا : بهبود تمرکز و حافظه
- گیاه زعفران : کاهش علائم افسردگی و اضطراب 
- سنبل الطیب : آرام بخش، ضد اضطراب، رفع برخی علائم جسمی ترک الکل
- گیاه بابونه آلمانی : آرام‌بخش، کاهش اضطراب، بهبود اختلال خواب در دوره ترک الکل

استفاده از طب سنتی برای ترک الکل | داروی گیاهی ترک الکل

بهترین دارو برای ترک الکل

به طور کلی نمی توان داروی خاصی را به عنوان بهترین دارو برای ترک الکل معرفی کرد. انتخاب دارو با توجه به ترجیحات شخصی و سابقه پزشکی بیمار صورت می‌گیرد. تیم درمانی کمپ تخصصی ترک اعتیاد الکل بر اساس وضعیت جسمی و روانی بیمار و عوارض داروهای ترک الکل، بهترین دارو برای ترک الکل را انتخاب می‌کند. 

سخن پایانی درباره اینکه برای ترک الکل کجا بریم؟

ممکن است شما هم به دنبال پاسخ این سوال باشید که « برای ترک الکل کجا بریم؟ » در این صورت باید بدانید بهترین مکان، کمپ ترک اعتیاد الکل است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند. مراحل ترک الکل دارای حساسیت و پیچیدگی‌های خاصی است و نیاز به نظارت تیم درمانی دارد.

ترک الکل بدون نظارت پزشک می‌تواند منجر به فوت فرد شود. بنابراین اگر قصد دارید الکل را ترک کنید، توصیه می‌کنیم به کمپ ترک اعتیاد الکل مراجعه کنید. به این ترتیب، روند درمان شما به صورت اصولی و علمی دنبال می‌شود.