Skip to main content
| author

15 مورد از مزایای برش لیزری

01 بهمن, 1402

15 مورد از مزایای برش لیزری ، به نظر شما مزایای برش لیزری چیست؟ برش لیزر به عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته مدرن‌ترین روش‌های برش‌دهی در صنایع مختلف شناخته می‌شود.

این فناوری پیشرفته و جدید مزایای زیادی دارد و به همین دلیل یک جایگزین مناسب برای سایر روش‌های برش فلز محسوب می‌شود. دقت و قدرت فوق العاده آن باعث دستیابی به نتایج بی‌سابقه در صنعت شده است. با گسترش این فناوری در صنایع مختلف می‌توان بهترین کیفیت را با سرعت بالا و قیمت مقرون به صرفه در اختیار داشت. 

15 مورد از مزایای برش لیزری

برش لیزر چیست؟

برش لیزری فرایندی است که به وسیله آن می‌توان مواد خام فلزی و غیرفلزی را با ضخامت‌های مختلف برش داد. این فناوری پیشرفته در صنایع مختلف مانند خودروسازی، صنایع نظامی، ساخت و تولید، چوب و دکور، صنایع مهندسی، چرم و پوشاک و...کاربرد دارد. فرایند برش‌دهی در این روش به وسیله یک پرتو لیزر صورت می‌گیرد. 

برای برش لیزر از یک پرتو متمرکز نور استفاده می‌کنند که می‌تواند فرایند ذوب، سوزاندن یا تبخیر مواد را همراه با سی ان سی انجام دهد. برش‌هایی که توسط این دستگاه صورت می‌گیرد، بسیار دقیق هستند. 

مزایای برش لیزری 

دستگاه برش لیزر (Laser cutting) برای برش مواد محکم و مقاوم در صنعت به کار می‌رود. پرتو لیزر این دستگاه به حدی قدرتمند است که می‌تواند نقطه ای روی فلز را ذوب کند و یک برش ظریف با کیفیت عالی انجام دهد. 

فناوری cnc به کار رفته در دستگاه برش لیزر، مسیر برش فولاد را کنترل می‌کند. طراحی جزئیات کار توسط نرم افزارهای CAD با دقت بالایی انجام می‌شود. به همین دلیل نتیجه مطلوبی به دست می آید. مزایای زیاد برش لیزر باعث شده است تا این روش برش‌دهی مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار بگیرد.

مزایای برش لیزری 

 

از جمله مزایای برش لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

1- انعطاف پذیری

 یکی از مزایای برش لیزری ، انعطاف‌پذیری آن است. یعنی برای اینکه برش‌های جداگانه ای انجام دهید، نیازی به تعویض ابزار نیست. فقط کافی است تنظیمات موردنیاز خود را روی دستگاه انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید با استفاده از مواد یکسان، طرح‌های متنوعی برش دهید. این دستگاه به شما امکان می‌دهد برش‌های پیچیده را به آسانی انجام دهید. 

2- سرعت زیاد

سرعت بالای برش لیزری باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد. این روش بسیار سریع‌تر از روش‌های برش مکانیکی است که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به دلیل سرعت زیاد دستگاه برش لیزر از آن برای برش طرح‌های پیچیده استفاده می‌کنند. 

3-کیفیت عالی

از دیگر مزایای برش لیزری می‌توان به کیفیت عالی برش اشاره کرد. هنگامی که دستگاه برش لیزر را تنظیم کنید، می‌توانید برش لیزری به اندازه یک سوراخ کوچک داشته باشید. کوچکی این سوراخ به حدی است که نیازی به حذف آن نیست. البته این مسئله به نوع مواد، ضخامت و ... بستگی دارد.

برشی که توسط این دستگاه ایجاد می‌شود، دارای لبه های صاف است. در حالی که برش‌های سنتی، به علت استفاده از گرما و ذوب مواد، دارای لبه های تیز و دندانه دار هستند. کیفیت بالای کار موجب می‌شود نیازی به تمیز کردن و پاکسازی سطح نباشد. 

کیفیت عالی از جمله مزایای برش لیزری

4- تکرارپذیری

تکرارپذیری هم جزو مزایای برش لیزری به شمار می‌رود. قطعات با دقت بالایی تولید می‌شوند و از نظر ابعاد و ویژگی ها، یکسان و کپی یکدیگر هستند. 

5- دقت بالا

دقت دستگاه برش لیزری بیشتر از روش‌های دیگر برش حرارتی است. به همین علت نتیجه کار نیازی به اصلاح ندارد. دقت روش برش لیزری تقریبا 0.1 میلی‌متر در هنگام کار می‌باشد. بنابراین قطعاتی که در این روش تولید می‌شوند، ظرافت بالا و اندازه کوچکی دارند. 

6- برش بدون تماس

در این روش، برش مواد بدون تماس صورت می‌گیرد. یعنی پرتو لیزر به سطح مواد برخورد می‌کند؛ اما دستگاه برش لیزر هیچ گونه تماس مکانیکی با قطعه و ابزار ندارد. این امر مانع از ایجاد اصطکاک مکانیکی می‌شود.

برش بدون تماس | مزایای برش لیزری

 7- کاهش هزینه ها

دستگاه برش لیزری به صورت اتوماتیک کار می‌کند و فقط به یک اپراتور با تجربه احتیاج دارد. نیاز کم به کار دستی و سرعت بالای دستگاه باعث کاهش هزینه ها می‌شود. ضمن اینکه وجود سیستم تغذیه و نوار نقاله در برخی دستگاه ها، شرایط کار را آسان‌تر کرده است. 

8- اتوماسیون

فرایند برش لیزری به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. بنابراین نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، یک اپراتور ماهر عامل مهمی است. 

9- تطبیق پذیری

تطبیق پذیری هم جزو مزایای برش لیزری به شمار می‌رود. فناوری برش لیزری برای فلزات مختلف، اکریلیک، ام دی اف، کاغذ، چوب و انواع پروفیل‌ها مناسب است. این دستگاه را می‌توان برای انجام کارهای مختلف پیکربندی کرد.

برخی دستگاه ها علاوه بر توانایی برش، قابلیت علامت‌گذاری و مارک‌گذاری را نیز دارند. البته باید به این نکته دقت داشت که توانایی برش دستگاه به قدرت آن بستگی دارد. 

تطبیق پذیری | مزایای برش لیزری

10- کاربرد متنوع و پشتیبانی از همه مواد

پرتو دستگاه برش لیزر قدرت بالایی دارد و می‌تواند مواد مختلف از جمله مس، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و... را برش دهد. هنگامی که پرتو به سطح ماده برخورد می‌کند، باعث ذوب نقطه مورنظر می‌شود. به این ترتیب، فلز را برش می‌دهد. 

11- عملیات خودکار

یکی دیگر از مزایای برش لیزر این است که می‌تواند به صورت خودکار باشد. فرایند برش لیزری قابلیت پشتیبانی از سیستم کنترل عددی کامپیوتری CNC دارد. بعد از اینکه برنامه ریزی لازم برای برش روی کامپیوتر انجام شد، دستگاه شروع به کار می‌کند. برش لیزری بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده به دستگاه انجام می‌شود. 

12- ضایعات کمتر 

سرعت بالای پردازش در این دستگاه مانع از ایجاد خطا می‌شود. یعنی هنگامی که نور لیزر به سطح ماده برخورد می‌کند، نقطه کوچکی گرم و ذوب می‌شود.

میزان حرارت کمی از این نقطه به سایر قسمت‌ها انتقال پیدا می‌کند. به همین علت احتمال خطا و اعوجاج قطعات بسیار کم است. با استفاده از دستگاه برش لیزر، امکان بهینه سازی در چیدمان وجود دارد. به همین علت، ضایعات کمی تولید می‌شود. 

ضایعات کمتر 

13- آسیب کمتر 

یکی دیگر از مزایای برش لیزری ، آسیب کمتر به قطعات است. همان طور که گفتیم در روش برش لیزری، تماس فیزیکی بین دستگاه و مواد ایجاد نمی‌شود. در نتیجه خطر آسیب دیدگی و ایجاد خط و خش هم به حداقل می‌رسد. 

14- مصرف برق کم

این دستگاه برای برش از پرتو لیزر استفاده می‌کند و نیازی به تجهیزات مخصوص و متحرک دیگری ندارد. به همین علت باعث کاهش میزان برق مصرفی و صرفه جویی در هزینه ها دستگاه می‌شود.

15- تنوع کاربرد

کاربردهای متنوع پرتو لیزر باعث شده است تا از دستگاه برش لیزری در صنایع مختلف مانند حکاکی، هوافضا، پزشکی و... استفاده شود. 

سخن پایانی درباره مزایای برش لیزری 

برش لیزری یک فناوری پیچیده و کاربردی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه برای برش انواع مواد فلزی و غیر فلزی از دستگاه برش لیزری استفاده می‌کنند.

مزایای برش لیزری باعث شده است تا این روش موردتوجه بسیاری از مهندسان قرار بگیرد. برش لیزری نقش مهمی در تولید انواع تجهیزات سنگین، صنایع پزشکی، نظامی، خودروسازی و... دارد. ضمن اینکه باعث بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه ها می‌شود.