Skip to main content
| author

یادگیری ویولن چقدر طول می کشد؟

03 آبان, 1401

برای بسیاری از هنرجویان آموزش ویولن این سوال وجود دارد که یادگیری ویولن چه مدت زمانی طول می کشد.

پیش از پاسخ به این سوال لازم است هدف از آموزش ویولن و عوامل تاثیرگذار روی یادگیری این ساز بررسی شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با زمان لازم برای آموزش و یادگیری ویولن بیشتر آشنا کنیم. 

مدت زمان یادگیری ویولن

برای تعیین زمان یادگیری ویولن نخستین نکته مشخص کردن انتظار هنرجوی موسیقی از یادگیری این ساز است. این موضوع موجب می ‌شود تا زمان های متفاوتی بتوان برای آن در نظر گرفت. برای مثال در صورتی که انتظار از یادگیری این ساز در حد کشیدن آرشه و درآوردن صدای ساز و نواختن چند قطعه باشد، مدت زمان لازم برای یادگیری یک تا دو سال به طور مداوم است. ولی اگر هنرجو بخواهد تسلط کاملی بر این ساز داشته باشد، به طوری که با تکنیک های مختلف نوازندگی ویولن آشنا شود و بتواند با سازهای دیگر و یا با گروه همراه شود، این مدت زمان حدود ۴ تا ۵ سال خواهد بود. 

مدت زمان یادگیری ویولن
یکی دیگر از موارد مهمی که روی مدت زمان یادگیری ویولن تاثیر دارد استعداد و علاقه هنرجو به این ساز است. هنرجویانی که در خانواده آنها علاقه به موسیقی وجود داشته باشد و در یک خانواده موسیقیدان پرورش پیدا کرده باشند، همیشه صدای ساز در گوش آنها خواهد بود. این دسته از هنرجویان معمولاً در کلاس های ویولن می ‌توانند به پیشرفت سریع تری دست پیدا کنند. ولی هنرجویانی که علاقه‌ مند به این ساز هستند، از طریق تمرین مستمر و پشتکار می‌ توانند این کمبود را جبران کرده و در مقایسه با دیگر هنرجویان مستعد موفق تر عمل کنند. 

یادگیری ویولن

نکات مهم برای یادگیری ویولن

یکی از نکات مهم دیگری که برای مدت زمان یادگیری ویولن وجود دارد گوش دادن به قطعات مختلف کلاسیک و ایرانی است. همچنین هنرجویان از طریق شنیدن نوازندگی اساتید شناخته شده این ساز می توانند گوش موسیقیایی خود را تقویت کنند. تمرین مستمر و منظم از دیگر موارد در این زمینه است. هنرجویانی که با یک برنامه‌ریزی مدون به یادگیری ویولن می پردازند، در مدت زمان کوتاه تری می توانند روی این ساز تسلط پیدا کنند. تمرین خوب و منظم موجب پیشرفت هنرجویان خواهد شد. به طوری که اساتید ویولن نیز توصیه می ‌کنند که هنرجویان برای موفقیت باید پیوسته تمرین داشته باشند. 
انتخاب استاد خوب یکی دیگر از موارد مهم برای آموزش ویولن است. یک استاد خوب لازم است در کنار نحوه آموزش درست از سایر خصوصیات اخلاقی خوب نیز برخوردار باشد تا هنرجو جذب آموزش ویولن شود. به ویژه در مورد آموزش موسیقی کودکان این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در غیر این صورت ممکن است موجب زدگی هنرجو از کلاس موسیقی شود. 

نکات مهم برای یادگیری ویولن

 

سخن پایانی

در پایان این مقاله باید ذکر کنیم که یادگیری هر سازی در سطح بالا و پیشرفته نیازمند تمرین و پشتکار زیاد است. به طوری که نمی توان زمان مشخصی برای آن در نظر گرفت. هنرجویان لازم است در زمان آموزش این ذهنیت را از خود دور کرده و روی یادگیری درست و نه سرعت تمرکز بیشتری داشته باشند تا استاد ویولن بتواند از طریق یک برنامه‌ریزی منظم کلیه مطالب مهم را به هنرجویان آموزش دهد.